Consumenten beschermen tegen hoge kosten telefonische doorschakeldiensten

Algemeen
Maatregelen tegen hoge kosten doorschakeldiensten Foto  Stefan Kuhn / Pixabay
Maatregelen tegen hoge kosten doorschakeldiensten Foto Stefan Kuhn / Pixabay

FRYSLÂN - Consumenten en ondernemers worden nog altijd telefonisch misleid door meerdere doorschakeldiensten en informatienummers. Zonder goed geïnformeerd te zijn, worden ze aan de lijn gehouden en betalen daardoor hoge tarieven of zelfs voor wat eigenlijk een gratis dienst is.

Om dat tegen te gaan, komt minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat) met strengere regels vanaf 16 december 2022. Vanaf die datum is doorschakelen naar gratis 0800-telefoonnummers verboden en geldt dit verbod ook vrijwel altijd voor doorschakelen via betaalde 0900, 0906, 0909-nummers. Bovendien zijn de maximumtarieven voor nog wel toegestane informatienummers dan begrensd.

Beperking tarieven en meer informatieverplichtingen
Naast een verbod op misleidende doorschakeldiensten worden de tarieven van nog wel toegestane informatienummers beperkt. Het gaat om viercijferige telefoonnummers die beginnen met het cijfer 18. Gebruikers moeten bovendien beter worden geïnformeerd.

Maximale kosten
Aanbieders moeten vanaf 16 december zelf een maximum tarief gaan hanteren dat zij vermelden én voorafgaand aan de oproep van de beller én ook voorafgaand aan de doorschakeling zelf. Vanaf december 2024 is het maximum tarief voor de gesprekskosten vervolgens € 10,-.

Ook gelden er nieuwe eisen voor transparantie. Bijvoorbeeld een melding voorafgaand aan een doorschakeling, waarna de beller ook expliciet moet instemmen met die doorschakeling (opt-in).

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat de nieuwe regels vanaf 16 december handhaven en kan deze ook direct toepassen op nummeraanvragen van aanbieders bij de ACM.