Welkom in Eetcafé Cabine: afhalen bij chauffeurscafé Truckstop in Bolsward

Algemeen
Afbeelding

BOLSWARDVrachtwagenchauffeurs kunnen door de nieuwe coronamaatregelen hun vrachtwagen bijna niet meer uit. Op plekken waar ze laden en lossen wordt ze verteld om maar in de vrachtwagen te blijven. 

Doordat alle horeca dicht is, moeten ze het eten bij truckersrestaurants in hun eigen cabine eten. Zelfs het vinden van een toilet is soms moeilijk.

Vrachtwagenchauffeur Peter Schenk is niet te spreken over hoe zijn mede-chauffeurs soms behandeld worden. ‘Het is gewoon schandalig. Het is net alsof iedereen het coronavirus binnen brengt. Dat slaat helemaal nergens op. Dat er maatregelen genomen worden, prima. Maar zorg er wel voor dat wij ook ergens naar het toilet kunnen of ergens kunnen douchen. Er moet gewoon meer opengesteld worden.’

Dixi’s

Zelf heeft hij er gelukkig nog niet veel last van gehad. ‘Ik was net bij een bedrijf die aangaf dat één van de wc’s beschikbaar is voor de chauffeurs. Op een plattegrond wordt aangegeven waar je moet zijn, dat is netjes. Maar voorheen kon je veel makkelijker ergens naar het toilet. Er zijn bedrijven die dixi’s neerzetten. Dan ben je mee geholpen, maar heel fris is het ook niet. Ik hoef gelukkig niet zo vaak naar het toilet, dat scheelt. En ik kom iedere dag thuis, dus ik hoef ook niet onderweg te douchen.’

Schenk is nog niet geweigerd, maar hij kent de verhalen wel. ‘Bij ons bedrijf rijden ook veel vrouwen. In het begin was één van hen bij een supermarkt aan het lossen, maar zij mocht er absoluut niet naar binnen.’

‘Dan duurt een dag lang’

Nic Bakker van Bakker Transport in Heerenveen ziet als werkgever de problemen voor de chauffeurs ook. ‘Ze ondervinden er wel hinder van dat ze gemiddeld zo’n 12 uur per dag werken en dus lange dagen maken. Maar onderweg kunnen ze slecht terecht bij sanitaire voorzieningen. Of naar binnen voor een goede kop koffie. Dan duurt een dag lang.’

Denigrerend behandeld

Bakker vindt het onprettig voor zijn medewerkers. ‘Voor ons zijn het helden, ze horen bij de vitale beroepsgroepen. Maar je ziet dat die waardering ook snel wegebt. Eigenlijk had er een uitzondering in de wet moeten worden gemaakt. Ik vindt het sociale ook belangrijk, ze zijn de hele dag alleen en worden vervolgens denigrerend behandeld bij de laad-en-los-adressen, tankstations en truckshops. Ze zouden juist ‘s avonds hun verhaal even kwijt moeten kunnen.’

Bij chauffeurscafé Truckstop in Bolsward proberen Arie Rinsma en Nynke Wijnia de chauffeurs nog zo goed mogelijk op te vangen. ‘In het shop-gedeelte kunnen ze zich wat opfrissen. ‘s Avonds krijgen ze een code om naar binnen te komen, er zijn douches beschikbaar en er is een koffieautomaat. Eten kan besteld worden. Ze moeten de naam op de auto even doorgeven en dan brengen wij het eten naar de chauffeurs,’ vertelt Nynke Wijnia.

Elektrische step

Daarvoor is speciaal een elektrische step aangeschaft. ‘Dan zijn we net wat sneller,’ lacht Wijnia. ‘Maar eigenlijk is het een schrijnende situatie. De chauffeurs zijn een heel groot deel van de dag in hun vrachtwagen, ‘s avonds is men wel even toe aan wat ontspanning. Even met elkaar praten. Wat dat betreft is er totaal geen gezelligheid op dit moment.’

Ook het sanitair is belangrijk. ‘Dat moet wel open blijven. Want vijf dagen niet douchen, dat moet in deze tijd toch niet kunnen? Even eruit en naar de wc, dat is erg belangrijk’, geeft Wijnia aan.

Pauze is belangrijk

Volgens haar moeten truckers er soms tegenaan rijden om nog ergens binnen te komen voor eten. Niet iedere vrachtwagen heeft een magnetron aan boord. Wijnia geeft aan dat er vorig jaar een regeling is opgezet om ervoor te zorgen dat chauffeurs niet te lang zonder pauze in de cabine zitten. ‘Maar nu moeten ze wel weer dagen in de truck zitten. Dat lijkt me niet de bedoeling.’