Bouwe Tichelaar ging van ‘zero naar hero’ - Gezond eten, genoeg bewegen en gelukkig zijn

Alleen al uit de grote puzzel op de eettafel kun je opmaken dat zijn favoriete stad Rotterdam is. En als het even kan, is hij daar elk jaar rond deze tijd te vinden. Dan rent hij de marathon. Of zoals hij het zelf noemt: de Elfstedentocht van Zuid-Holland. Maar afgelopen jaar zat het Bouwe Tichelaar (43) niet mee. Hij kreeg corona en kampte daarna met vervelende klachten, waaronder een hartritmestoornis. Het medicijn: rust. Hoe moest het nou met zijn grote passie hardlopen? Bouwe kwam in een zwart gat terecht en zag de weegschaal op zijn dieptepunt achttien kilo te veel aangeven.

Met zijn vriendin Betty woont Bouwe Tichelaar in Bolsward. Daar werkt hij als kwaliteit engineer bij Gogo Metaal. Het stel is al zeventien jaar bij elkaar. Samen doen ze leuke dingen, zoals afspreken met vrienden of op de vrijdagavond naar de spellenvereniging in Leeuwarden. Maar het allerliefst gaat Bouwe hardlopen. En dan niet zomaar een stukje van tien kilometer, nee, het liefst marathons. Betty volgt hem trouw naar de vele wedstrijden die hij loopt. Op 10 april staat hij aan de start van zijn vijftiende marathon. Dan rent hij voor de zevende keer die van Rotterdam. 

 

 

Een kist vol medailles

 

Zijn kist met medailles puilt letterlijk uit. Tig medailles van hele en halve marathons, prijzen voor steptochten, een gouden speldje voor de Fiets-Elfstedentocht en prijzen voor virtuele marathons. Na een korte blik in de kist vist Bouwe al snel zijn allereerste medaille eruit. “In 2007 liep ik mijn eerste marathon. Voordat Betty in mijn leven kwam ging het een beetje de verkeerde kant op met mij. Ik blowde regelmatig en een vriend van onze familie zag het verkeerd gaan. Hij daagde me uit om de marathon te lopen.” En dan, alsof het de simpelste zaak van de wereld is, zegt hij: “Dus dat heb ik gedaan.”

 

 

Depressief

 

In de laatste maanden van 2021 zat Bouwe in een dal. Na besmetting met corona liet zijn gezondheid hem verder in de steek waardoor hij niet kon hardlopen. Hij had geen energie en kon het niet weerstaan om dit tekort aan te vullen met eten. Ongezond eten. Elke avond trok hij een zak chips en meerdere blikken bier open. Overdag at hij de hele dag door. Hij verviel in zijn oude gewoonte: vroeger schommelde hij ook met zijn gewicht. In november vond Betty het genoeg. Bouwe was depressief en had nergens meer zin in. Hij was achttien kilo aangekomen en zowel van binnen als van buiten herkende ze hem niet meer terug. Er was hulp nodig.

 

Bouwe bezocht zijn vaste diëtiste. Maar zij kon hem niet helpen, want het probleem bleek een mentale oorzaak te hebben. “Toen kreeg ik het besef dat het echt erg mis was. Want als zelfs zij mij niet kon helpen, wie dan wel? Ik was echt bang dat het gedaan was met hardlopen. Dat vond ik heel eng en daar heb ik ook zeker wel een traantje om gelaten. Gelukkig verwees de huisarts me eind vorig jaar door naar Fysio Actief, hier in Bolsward. Mijn bloedwaardes en hart waren weer in orde en ik ben begin dit jaar gestart met een tweejarig traject, in de vorm van een gecombineerde levensstijl interventie. Ik dacht: wat kan mij het ook schelen. Je mag best falen, want vorig jaar heeft je lichaam je flink in de steek gelaten. Het was een goede beslissing, want ik ben toch alweer tien kilo kwijtgeraakt.” Bouwe klinkt zichtbaar opgelucht, als hij dit vertelt.

 

 

Gezond eten is niet diëten

 

Tijdens dit traject wordt je hele levensstijl onder de loep genomen. Wat eet je? Wat doe je aan sport? Hoe ga je met teleurstellingen om? In Bouwe zijn geval bleek er sprake te zijn van een eetstoornis. Voeding vormt 70% van de oplossing en dus kreeg Bouwe een food app mee waarin hij al zijn eten en drinken dagelijks kan bijhouden, en krijgt hij begeleiding via WhatsApp. “Dat bewegen zat altijd wel goed, want ik sport zo’n vijf keer in de week. Maar dat eten is voor mij een lastige. Doordat ik nu al mijn eten moet invullen heb ik een stok achter de deur, want de begeleiders van het traject kijken mee. En geloof mij: dan laat je het toch een stuk makkelijker staan!”

 

Het kratje bier van december staat nog keurig in het hok en verlangen naar chips en snoep heeft Bouwe niet meer. Maar voor degene die denkt dat hij aan het diëten is, die heeft het mis. “Daar ben ik niet mee bezig, ik ben mijn hele leven aan het verbeteren”, verzekert Bouwe. “En natuurlijk snoep en snack ik een stuk minder, maar het gaat me er vooral om dat ik de juiste voeding eet. Dat ik de juiste brandstof in mijn lichaam stop. Mijn voornaamste doel is dat ik mezelf goed wil voelen. En daar komt ook een groot mentaal deel aan te pas.”

 

 

Je doelen achterna

 

Bouwe Tichelaar kijkt inmiddels weer vooruit. Hij staat weer positief in het leven en heeft er een andere kijk op gekregen. “Je leeft maar één keer, dus ga je jouw doelen achterna. Als er iets is wat je altijd al hebt willen doen, ga het ook daadwerkelijk doen. Hoe rot je je ook voelt. En zoek anders hulp. Ga van ‘zero to hero’, dat is mijn nieuwe motto. En die hero, dat ben ik al door te zijn waar ik nu ben. Maar dat wil niet zeggen dat ik nu geen doelen meer heb. Het volgende doel staat al klaar. Ook al kan ik geen noot lezen, na de marathon van Rotterdam ga ik elektrisch gitaar leren spelen.”

 

 

 

Marathon van Rotterdam

 

  • De marathon is 42,195 kilometer.
  • De marathon van Rotterdam staat in de top 10 van grootste marathons van Europa.
  • Dit jaar vindt de 41e editie plaats.
  • De marathon van Rotterdam wordt op 9 en 10 april gelopen.
  • In het marathonweekend worden er zo’n 50.000 lopers verwacht.
  • Zij rennen niet alleen: tienduizenden toeschouwers trekken naar de stad en verzamelen zich langs het parcours om de lopers aan te moedigen.

 

 

 

 

Marathon voedingstips

 

Tijdens een marathon heb je, logischerwijs, veel energie nodig. Bouwe deelt zijn tips:

 

  • Houd in de week voor de marathon zoveel mogelijk je normale voedingspatroon aan.
  • De drie dagen voor de marathon is het belangrijk om genoeg koolhydraten te stapelen, dus voeg meer pasta, rijst, aardappelen en brood aan je maaltijden toe.
  • Ontbijt op de dag van de marathon drie uren voor de start. Ontbijt normaal en vooral niet te veel en drink voldoende.
  • Eet 1,5 uur voor de start wat lichts: een sportreep of een banaan.
  • Drink tijdens de marathon isotone drank en neem om het half uur een gel met cafeïne. Neem er dus acht mee.

 

Voor een op maat gemaakt advies kun je terecht bij een voedingscoach of een diëtist.

 

 

 

Tekst en foto’s: Sonja Harkema