Op 2 april van dit jaar ging een jongensdroom van de 26-jarige Harley-merkspecialist Elmer de Boer in vervulling. Samen met zijn vriendin Wietske Bos opende hij aan De Lange Baan 2A in Wommels zijn eigen motorbedrijf EVO Motorcycles. Zoals de naam al doet vermoeden, gespecialiseerd in de EVO-modellen van het Amerikaanse motormerk Harley-Davidson. Circa twintig meer en minder recente, blinkend gepoetste, Harley-occasions staan er strak in het gelid. Het is de vleesgeworden natte droom van elke Harley-adept. 

Zeg ‘pan-nen-koek’ tegen een Harley-gek en tien tegen een dat hij begint te glimlachen en antwoordt met ‘po-ta-tó, po-ta-tó, po-ta-tó’ – met de klemtoon op de tó - daarmee doelend op het karakteristieke geluid van de V-Twin Harley-motor, dat uit duizenden te herkennen is. De Harley-Davidson is onmiskenbaar één van de meest iconische motormerken ter wereld. Het bedrijf veranderde sinds de oprichting in 1903 diverse keren van eigenaar en kreeg stevige concurrentie uit Europa en het Verre Oosten, maar Harley-Davidson overleefde alle crises. Met als gevolg dat het anno 2022 de populairste motorfiets is in de Verenigde Staten, en een van de meest geliefde wereldwijd.

‘Handige Harry’ en gewiekst zaken-’mannetje’

De basis voor de Harley-gekte van de in het in Antonius Ziekenhuis Sneek geboren en in Schraard getogen Elmer de Boer begon al op jonge leeftijd. Toen hij acht jaar oud was tikte de ‘Handige Harry’ voor een appel en een ei een oud brommertje op de kop en sleutelde er na schooltijd en in de weekends net zo lang aan tot hij de ‘hakkeplof’ nieuw leven had ingeblazen. Handelsgeest was hem ook niet vreemd, want de gemotoriseerde tweewieler verwisselde met vijftien euro winst van eigenaar.

Elmer voelde zich ‘de man’, kocht van zijn winst een ander vehikel en ontwikkelde een passie voor alles wat op twee wielen reed en een motor had. Het was dan ook voor de hand liggend dat hij na het basisonderwijs in Schettens zijn opleiding vervolgde met de studierichting techniek aan het Marnecollege in Bolsward en mbo-techniek in Sneek. Zijn eerste baan was bij machinefabriek Bolsward. Daar kreeg hij de mogelijkheid om een overstap te maken naar een zusterbedrijf Onboard Marine.

Prachtige periode

“Dat was in meerdere opzichten een prachtige periode,” vertelt Elmer. “Onboard Marine is gespecialiseerd in de ‘refit’ van alles wat beweegt aan de buitenzijde van het jacht, zoals geautomatiseerde hydraulische loopplanken, masten voor navigatie-uitrusting et cetera. Daar heb ik vier jaar met heel plezier gewerkt, er veel geleerd en veel van de wereld gezien. Omdat dergelijke reparaties aan de superjachten vaak op locatie moesten worden uitgevoerd betekende dat veel reizen. In de vier jaar die ik daar heb gewerkt heb ik mooiste en meest exotische oorden ter wereld gezien. Alleen jammer dat wij daar dan aan het werk moesten, in plaats een paar dagen ‘wieberen’, haha. De laatste twee jaar werkte ik drie dagen per week, zodat ik de rest van de week kon besteden aan mijn inmiddels uit de hand gelopen hobby, de Harley EVO.”

Waarom Harley-Davidson?

Elmer: “Van jongs af aan was ik in de ban van alles op twee wielen met een motor. Dat groeide uit van bromfietsen tot crossmotoren en racers. In dat circuit kwam ik een enthousiaste Harley-sleutelaar tegen, die ontzettend veel kennis van zaken had. Ik heb hem er nooit op kunnen betrappen dat hij een motorprobleem niet op kon lossen. Ik was toen zestien jaar, kon veel van hem leren en ben met hem mee gaan sleutelen. Sinds die tijd ben ik verslaafd aan Harley-Davidson, met name aan de EVO’s, die zo’n fantastisch herkenbaar geluid hebben en door vele Harley-fans als de meest betrouwbare Harley-motor ‘ever’ wordt beschouwd.”

De modellen

Een stukje achtergrondinformatie ter verduidelijking is hier op zijn plaats. Harley-Davidson heeft in de ruim 120 jaar van haar bestaan talloze modellen ontwikkeld die van het Harley-publiek liefkozende bijnamen kregen. Zo zijn de bekendste types motoren te onderscheiden in achtereenvolgens de Knucklehead (1936), de Flathead (1940), de Panhead (1948), de Shovelhead (1966), de EVO (1984), de Twin Cam (1999) en de Milwaukee-Eight (2017). De bijnamen refereren meestal aan de uiterlijke kenmerken van de V-Twin motor, want de in V-vorm geplaatste tweecilinder motoren zijn vanaf de eerste dag het visitekaartje van Harley-Davidson geweest.

In het laatste kwart van de vorige eeuw draaiden de Japanse en Duitse concurrenten bij wijze van spreken ‘met twee vingers in hun neus’ rondjes om de Harley Shovelhead. Die waren technisch geen partij meer voor de geavanceerdere motoren van de concurrentie. Niet alleen technisch maar ook milieutechnisch. Om gelijke tred te houden met de Japanners werd door Harley een volledig nieuwe motor ontwikkeld, de EVO (lution). Betrouwbaar en lekvrij, dus het kartonnetje om de lekkende olie op te vangen kon naar de afvalbak. De EVO werd in 1984 geïntroduceerd en heeft Harley-Davidson gered van de ondergang. De productie ervan stopte in 1999 omdat de Twin Cam toen werd geïntroduceerd. Inmiddels is de Milwaukee-Eight sinds 2017 de opvolger van de Twin Cam.

EVO is geluid, gevoel, beleving

Elmer vervolgt: “De meeste ‘die hard’ Harley fans beschouwen het EVO-blok als de beste motor die Harley tot nu toe heeft gebouwd. Het geluid, het gevoel, de beleving. Je bent de ‘King of the Road’. Een Harley nodigt niet uit om er 180 mee te rijden, maar komt het best tot zijn recht met een gangetje van tachtig tot honderd kilometer per uur. Het 1340 cc tellende EVO-blok is meestal uitgerust met een carburateur en die is, in tegenstelling tot de injectiemoren van de latere modellen, desgewenst mooi rustig af te stellen, waardoor een stationair draaiende motor dat karakteristieke po-ta-tó, po-ta-tó, po-ta-tó geluid produceert. Mits goed onderhouden en netjes behandeld moet een EVO-motor gemakkelijk een ton aan kilometers mee kunnen gaan.”

Droom wordt werkelijkheid

“Het was voor mij dus overduidelijk dat ik hier vroeg of laat mijn beroep van zou maken. En op 2 april van dit jaar werd mijn droom werkelijkheid in twee loodsen aan de Lange Baan 2a in Wommels.  De voorste loods is showroom. Daar staan circa 25 tot dertig blinkend gepoetste EVO’s en afhankelijk van het aanbod een paar recentere Twin Cams in het gelid. De achterste loods wordt gebruikt als werkplaats en voorraadruimte.”

Waar sta jij over vijf jaar?

“Gezien de vliegende start dit jaar heb ik er vertrouwen in. Mogelijk komt er in de toekomst nog een jongen bij in de werkplaats, maar veel groter wil ik eigenlijk niet worden. Inkoop, technisch en cosmetisch in verkoopconditie brengen en verkoop, dus de handel, is voor mij het belangrijkste aspect. Wanneer ik mij volledig zou gaan richten op reparatie of restauratie van motoren zou ik er wel drie man bij kunnen hebben en zou ik alleen al op personeelskosten in de rode cijfers draaien. De website is naast het mond-tot-mondcircuit ons uithangbord en daarnaast exporteren wij. Dit jaar alleen al zijn er motoren naar Oostenrijk, Italië, Frankrijk, België en Duitsland verscheept. Dat zijn vaak specifieke modellen. Zo hebben wij in de showroom een Harley Heritage Springer als pronkstuk aan de muur hangen. Wanneer ik die te koop zou zetten is de kans zo’n tachtig procent dat hij naar Italië gaat. Dit omdat de Italianen verliefd zijn op de Heritage en wanneer deze dan ook nog eens is uitgevoerd met een Springer – dubbele – voorvork, is het bingo.”

Beeld: Jelly Mellema fotografie

Tekst: Wim Walda