Harmen-Tom Jaarsma heeft een voorliefde voor ‘vette’ Amerikanen

grootbolsward-ijsselmeerkust
Afbeelding

Op de vraag waar zijn liefde voor Amerikaanse ‘muscle-cars’ vandaan komt, drukt Harmen-Tom Jaarsma (30) achteloos op de afstandsbediening van een Dodge Ram Pick-Up 1500 5.7L V8 Laramie Sport CrewCab. De imposante vijf komma zeven liter achtcilinder komt met een kleine huivering tot leven. Er klinkt een veelbelovend onderaards gerommel, dat de onmiddellijk de associatie oproept van een vulkaan die op het punt van uitbarsten staat. “En dat is precies wat er gebeurt, wanneer je dit ‘beest’ op zijn staart trapt”, reageert Harmen-Tom lachend. Een portret.

Sinds 1 januari van dit jaar is Harmen-Tom eigenaar van Automobielbedrijf Jaarsma in Hartwerd, het bedrijf dat zijn vader Pyt Jaarsma 38 jaar geleden aan de Prins Hendrikkade in Sneek begon. Harmen-Tom is de oudste zoon van Pyt Jaarsma uit Sneek en Tjallie van Abbema uit Schettens; hij heeft twee broers die respectievelijk vier en tien jaar jonger zijn.  Harmen-Tom is geboren en getogen in Hartwerd, ging in het ruim drie kilometer verderop gelegen Burgwerd naar de basisschool en had daar naar eigen zeggen een prachtige vrije jeugd.

‘Pylkjes’ door elk openstaand raam

“Vrijwel al mijn vrienden in het dorp hadden een skelter, waarmee we het dorp onveilig maakten en spannende races organiseerden. Vast attribuut aan boord was een elektriciteitsbuis waarmee we ‘pylkjes’ door elk openstaand raam schoten om ons vervolgens uit de voeten te maken. Vlotten en boomhutten bouwen, altijd buiten en veel vrijheid, want mijn ouders hadden het druk met de zaak.

Vanaf mijn dertiende hielp ik na school en op zaterdag in de garage. Dat vond ik leuk en ik verdiende er een centje bij. Zo groeide ik er op een natuurlijke manier in. Dat varieerde van auto’s wassen, een band verwisselen en eenvoudige sleutelklusjes, tot storingen uitlezen en meedenken met de monteurs. Ik kreeg het hele garageleven eigenlijk met de paplepel ingegoten.”

‘Op de fiets red ik het niet’

Na de basisschool wilde hij graag naar het ‘Technasium’, onderdeel van het Bogerman in Sneek, maar op het vwo in Bolsward werd datzelfde jaar een begin gemaakt met tweetalig onderwijs, waarbij veel vakken in het Engels werden aangeboden. Dat gaf de doorslag; het werd Bolsward.

Harmen-Tom: “Daar heb ik geen seconde spijt van gehad. Tijdens mijn laatste jaar in Bolsward had ik mijn rijbewijs gehaald. Dat, gekoppeld aan het feit dat er altijd een behoorlijk aantal ‘inruilers’ bij de garage stond, maakte dat ik het heel vaak ‘op de fiets niet zou redden’ en dus ‘even een auto mee moest hebben’. Ik vond de dingen naast de lessen eigenlijk het leukste. Vooral de laatste jaren van mijn vwo was ik een rekenmeester. Ik wist precies wat voor cijfer ik moest halen om op een voldoende gemiddelde uit te komen. Over kansberekening konden ze mij niet veel meer leren. Soms had ik het er zelfs drukker mee dan met de studie. Had ik weer meer tijd voor de leuke dingen náást de lessen.”

Zo snel mogelijk weg uit Friesland

“Toen ik mijn diploma ‘in the pocket‘had, wilde ik maar één ding: zo snel mogelijk weg uit Friesland. Op naar de reuring, het avontuur en het échte leven in de Randstad, want het gras bij de buren is altijd groener. Ik ging naar de IVA Business School, een particuliere opleiding op hbo-niveau voor de automotive- en watersportbranche. Na vier jaar IVA heb ik als kers op de taart mijn Master in Management gehaald aan de University of Bradford.

Ik had inmiddels wel door dat mijn echte passie bij auto’s lag. Ik was tijdens de colleges bezig met de inkoop van auto’s, hield de website van het ouderlijk bedrijf bij en maakte vanuit Engeland de advertenties.

Op 30 augustus 2015 kwam ik terug in Nederland en op 1 september ben ik begonnen bij mijn vader in Hartwerd. Sinds 1 januari van dit jaar ben ik volledig eigenaar. We werken, naast mijn persoon en mijn vader, die nog veel in het bedrijf aanwezig is, met drie monteurs.”

Een gelukkige ontmoeting voor de Febo

Inmiddels woont Harmen-Tom met zijn vrouw Aisha de Boer en zoontje Tibbe in Sneek. “Ik ontmoette Aisha na het stappen om vier uur in de ochtend voor de Febo op de Marktstraat. We hadden een gezamenlijke interesse, maar dat werd hem niet want alle snackbars waren al dicht. Een paar weken later volgde een hernieuwde kennismaking op een feestje waar wij beiden niemand kenden, zodat we blij waren dat we elkaar daar troffen. De vonk sloeg over en we kregen een relatie. Zoon Tibbe, inmiddels anderhalf, was het resultaat. Nee, we zijn nog niet getrouwd, dat is er door corona bij gebleven en staat voor 2023 op de agenda.”

US-Cars

“Amerikaanse ‘muscle-cars’ vormen nog steeds een stevig onderdeel van de bedrijfsvoering, maar daar kwam in het eerste decennium van deze eeuw de klad in omdat toen de zogenaamde ‘slurptax’ werd geïntroduceerd voor notoire ‘grootverbruikers’. Dat was een aan de CO2-uitstoot gerelateerde belasting, die ons onderdeel van de sector behoorlijk hard trof. Dat werd opgevangen door de overschakeling naar de pick-ups, die meestal werden omgebouwd op gas en daarmee een veel lagere CO2-uitstoot hadden. In de tijd dat ik bij ons bedrijf zit is het aantal verkochte pick-ups zeker vertienvoudigd, van een handjevol tot een stuk of vijftig, zestig per jaar. Die importeren we zelf vanuit de VS, Canada en Mexico. Alhoewel ‘de Amerikanen’ een niet weg te denken onderdeel van ons bedrijf vormen, verkopen wij ook nieuwe en tweedehands Europese auto’s.”

Slimme auto’s

“De toekomst? Ik wilde dat ik een kristallen bol had. Groei is niet een doel op zich, maar een gezonde groei is wel noodzakelijk omdat de automotive branche behoorlijk in beweging is. Denk aan het aantal elektrische auto’s dat verkocht wordt. Auto’s zullen daarnaast slimmer worden; reageren sneller dan een mens op onverwachte verkeerssituaties en zullen voor een onderhoudsbeurt zélf de weg naar de garage weten te vinden. Daar ligt voor ons als niet-merk-gebonden universeel garagebedrijf een uitdaging. 

Misschien dat we op termijn wel naar Sneek verhuizen. Aan de andere kant is door het internet de autobranche minder plaatsgebonden geworden, dus een directe noodzaak is er niet. Verder zou het mooi zijn als de BPM eindelijk eens plaats gaat maken voor een kilometer gebonden belasting. Dat is een eerlijker systeem, waarbij de verbruiker betaalt voor de gereden kilometers. Niet het bezit maar het gebruik belasten. Best complex en niet een-twee-drie te realiseren, omdat het huwelijk tussen onze overheid en informatietechnologie verre van gelukkig is.”

‘US-Cars’-specialist van Friesland

Pyt Jaarsma is de ‘godfather’ van Automobielbedrijf Jaarsma in Hartwerd. Van jongs af aan was Pyt verslingerd aan ‘Amerikanen’. Wanneer hij naar zijn werk fietste kwam hij steevast langs een imposante Ford Mustang en begon zijn hart sneller te kloppen. Dat heeft aan de basis gestaan van het huidige automobielbedrijf waar inmiddels zoon Harmen-Tom de scepter zwaait. Het bedrijf begon in 1984 aan de Prins Hendrikkade in Sneek in het pand waar nu poolcenter De Garaazje is gevestigd. Pyt was en is nog steeds een ‘Ford-man’ in hart en nieren. Toen hij zijn vrouw Tjallie van Abbema ontmoette, verhuisde het stel naar Hartwerd, waar de garage werd gevestigd in een loods in het midden van het dorp onder de rook van Bolsward. In 1998 werd net buiten Hartwerd nieuw gebouwd. Overbodig om daarbij te vermelden dat in de showroom de merken Ford-USA en Ram Trucks prominent vertegenwoordigd zijn.

De top vijf favoriete auto’s van Harmen-Ton Jaarsma

  1. Aston Martin DBS
  2. 69’er Mustang Mach1
  3. F-150 Raptor
  4. Ford Bronco
  5. Range Rover (Classic)