Algemeen

Erkenning en waardering in Súdwest-Fryslàn aan alle veteranen op Veteranendag

Door: Ynte Dragt

SUDWEST-FRYSLAN - Vandaag is het veteranendag. Daarom is vanochtend de veteranenvlag gehesen in het Koningin Wilhelminapark in Sneek. Om erkenning en waardering te tonen, heeft wethouder Marianne Poelman vanochtend de veteranenvlag opgehaald bij het Anjerperkje. Ook in de Martinikerktoren in Bolsward is de vlag uitgehangen.

Op veel plekken wordt vandaag de vlag gehesen voor veteranendag
Op veel plekken wordt vandaag de vlag gehesen voor veteranendag Foto: Ynte Dragt

Nederlandse Veteranendag
Elke laatste zaterdag van juni vindt de Nederlandse Veteranendag plaats. Dit om erkenning en waardering te tonen aan de Nederlandse veteranen. In 2019 riep het Nationaal Comité Veteranendag Nederlandse gemeenten op om hun veteranen te eren. Dit door het aanleggen van een speciaal Witte Anjer Perk. De Witte Anjer symboliseert de waardering voor veteranen. Gemeente Súdwest-Fryslân heeft in 2021 dit Witte Anjer perk aangelegd in het Koningin Wilhelminapark in Sneek. In dit perkje staat ook een standbeeld die symbool staat voor de Nederlandse veteranen binnen de gemeente. 


Het witte anjerperk in het Wilhelminapark in Sneek

Honderden veteranen
In Gemeente Súdwest-Fryslân wonen honderden veteranen die zijn opgestaan voor verschillende oorlogen en vredemissies voor vrede, vrijheid en veiligheid. Veteranen van alle leeftijden, mannen en vrouwen. Veteranen die bescherming aan mensen geven die zichzelf niet kunnen verdedigen. Veteranen die anderen hulp bieden als er wanhoop en angst is. Die daarna weer terugkeerde naar Nederland waar ze niet altijd de erkenning krijgen of hebben gekregen die ze verdienen.

Daarom tonen wij met het hijsen van de vlag onze erkenning en waardering aan alle veteranen! 

Bron: Gemeente SWF