In bedrijf

Circulaire nieuwbouw buitendienst Bolsward opgeleverd

Door: Ynte Dragt

BOLSWARD - Bouwgroep Dijkstra Draisma heeft woensdag het nieuwe gebouw voor de buitendienst van de gemeente Súdwest-Fryslân opgeleverd. Het pand is grotendeels opgebouwd uit hergebruikte materialen en geldt als het eerste volledig circulaire gemeentelijke gebouw van de gemeente.

Circulaire nieuwbouw buitendienst Bolsward opgeleverd
Circulaire nieuwbouw buitendienst Bolsward opgeleverd Fotograaf: IMAZZO

Het gebouw maakt daarnaast gebruik van duurzame energie en een uitgebreid systeem voor regenwateropvang. Volgens de gemeente is het een belangrijke stap in de verduurzaming van de eigen organisatie.

Creatief bouwen met hergebruikte materialen

Bij de bouw stond circulariteit centraal, wat zorgde voor de nodige flexibiliteit in het ontwerp- en bouwproces. Zo werd het ontwerp regelmatig aangepast aan beschikbare materialen. Een voorbeeld is de toepassing van binnenkozijnen die groter waren dan oorspronkelijk gepland, waarna het ontwerp werd bijgesteld.

Ook andere materialen kregen een tweede leven. Zo werden koelcelpanelen gebruikt als binnengevel, steigerhout van de voormalige Houkeslootpromenade als traptreden en versleten spijkerbroeken verwerkt als plafondisolatie. De fundering bestaat deels uit puin van gesloopte woningen. Twee afgekeurde vloeistoftanks worden ingezet voor regenwateropslag.

Zonne-energie en energieopslag

Het gebouw is volledig gasloos en voorzien van circa 1.500 zonnepanelen. Overtollige energie wordt opgeslagen in vijf grote batterijen en gebruikt voor het opladen van gemeentelijke voertuigen in de avond en nacht. Daarmee kan de buitendienst grotendeels zelfvoorzienend functioneren.

Regenwater voor dagelijks gebruik

Daarnaast beschikt het gebouw over een regenwateropvangsysteem met een capaciteit van 522.000 liter. Dit water wordt gebruikt voor het wassen van voertuigen, wat gemiddeld zo’n 2.000 liter drinkwater per dag bespaart.

Verhuizing en openstelling

De buitendienst verhuist van 17 tot en met 21 augustus naar de nieuwe locatie. In totaal verhuizen ruim 150 medewerkers vanuit Sneek, Heeg en Bolsward, inclusief al het materieel. De verhuizing is in fases voorbereid zodat de werkzaamheden zoveel mogelijk doorgang vinden.

Op 22 september opent de burgemeester het gebouw officieel voor medewerkers. In het voorjaar van 2027 volgt een open dag voor inwoners om het circulaire gebouw en de werkzaamheden van de buitendienst te laten zien.

Meer informatie is te vinden via swf.frl/nieuwbouw-buitendienst.


Fotobijschrift: van links naar rechts: wethouder Henk de Boer, wethouder Michel Rietman, bouwopzichter Siepie Wijbenga (gemeente Súdwest-Fryslân), projectleider Richard Teppema (gemeente Súdwest-Fryslân), directielid Sjouke Sijtsma (Bouwgroep Dijkstra Draisma) en projectleider Heerke Osinga (Bouwgroep Dijkstra Draisma).